حرفهايي برای نگفتن.......

در جمع من و اين بغض بی قرار
جای تو
خالی

۱۳۸۸ تیر ۸, دوشنبه

استوره ای از موج نو سينما:داريوش مهرجويی

تحت این عنوان میخواهمم چند فیلم ساز مطرح وجریان ساز سینمای ایران قبل یا بعد از انقلاب 57 رو مثل یک سالشمار زندگی معرفی کنم ،این سال شمار از کتاب مجموعه مقالات مهرجویی است که ناصر زراعتی گردآوری کرده است .

در چند پست قبل اگر خوانده باشید گفتم که من سینما را از کودکی با هامون(1368) شناختم و جذبه این پرده نقره ای ، آدم های خیلی بزرگ و فضای و اتموسفر جالب و خاصش منو تحت تاثیر گذاشت وعلاقه مند کرد به این هنر-صنعت که دوست دارم راجع به هنر وصنعت سینما هم در آینده بگویم.


داریوش مهرجویی، به قطعیت میتوان گفت که یکی از سه فیلمساز بزرگ سینمای ایران است که با فیلم گاو، همزمان با قیصر از مسعود کیمیایی و رگبار از بهرام بیضایی سه جریان سینمایی جدید در سینمای ایران به راه انداختند .

که به عنوان سینمای موج نو شناخته و هرکدام پیروان خود را داشتند،توضیح مفصلش در این مقال نمی کنجد اگر بودم در پستهای بعدی.


هرچند مهرجویی بزرگ نیاز به معرفی ندارد اما دوست داشتم برای دوستانی که شاید کمتر او را میشناسند معرفی کنم، فعلا به روزشمار زندگی و فیلمشناسی اواکتفا کنید تادر زمان دیگری فیلم های مطرحش را با هم نقد و بررسی کنیم و بد نیست به پیشنهاد یکی از دوستان هم عمل کرده باشیم ،اگثر ما شاید این فیلم هارا دیده باشند هر کسی از مهرجویی فیلمی دیده بد نیست برداشت و نظرش رو راجع به فیلم برای سایر دوستان بگوید.



روز شمار زندگی و فیلمشناسی


1318:تولد در تهران
1338:سفر به آمریکا و تحصیل در UCLAدر رشته فلسفه
45-1344:سردبیری نشریه پارس رویو منتشر شده در لس آنجلس
1345: بازگشت به ایران
1346: مقاله مفتش بزرگ و روشنفکران رذل داستایوسکی
1347: الماس 33
1348: گاو
1349: آقای هالو
1351: پستچی
1353: دایره مینا
1355: ایثار- فیلم کوتاه
1355: الموت-فیلم بلند مستند
1356: انفاق- فیلم کوتاه
1359:مدرسه ای که میرفتیم
1362:سفر به سرزمین رمبو-برای تلویزیون فرانسه
1366:اجاره نشینها-به نظر برخی منتقدین بهترین کمدی فانتزی سینمای ایران
1367:شیرک
1368:هامون-شاهکار و شاید به یادماندنی ترین اثر برای او و خسرو شکیبایی
1369:بانو
1371:سارا
1372:پری
1373:لیلا
1376:درخت گلابی-شاهکاری همراه با گلی ترقی و معرفی گلشیفته فراهانی به سینما
1377:دختر دایی گم شده-از مجموعه قصه های جزیره که من بسیار دوستش میدارم
1378:میکس
1380:بمانی
----:مهمان مامان-تنظ قشنکی با هوشنگ مرادی کرمانی
----:سنتوری - لجند وسیمبل یک فیلم واقعی که در ایران در زیر بار سانسور شکست


این چند فیلم آخر تاریخشان را درست به یاد نمی آورم . لازم است بدونین من برای خلاصه شدن لیست جوایز هر فیلم رو از جشنواره های مختلف دنیا فاکتور گرفتم، امید وارم خشتون بیاد تا این ادامه پیدا کنه



تابعد

۲ نظر:

  1. ممنون ایمان جان
    مهرجویی واقعا کاگردان بزرگیه
    من خیلی از فیلماشو دوست دارم مثل درخت گلابی ، اجاره نشی ها ، امون و مخصوصا گاو
    امیدوارمسینمای ایران قدر این فیلمسازو بدونه...

    پاسخحذف
  2. مرسی آفرین جون
    فیلمای خوب مهرجویی رو دیدی
    من اگه از آخرینهاش بخوام نانببرم حالا غیر از هامون و.....به نظرم درخت گلابی یه شاهکار به تمام معنی است بلاخص که میطونه حدیث نفش خیلی هارو بیان کنه من بیش از 5 بار دیدمش
    اینبار اگر خواستی نگاه کنی به فید اوت هاش و فیلتر زردی که جاها مختلف استفاده کرده دقت کن میبینی چقدر با موضوع و فضا هامونی داره
    بازم مرسی
    همین روزها باید درباره الی.. رو هم ببینیم حتما مینویسم یه چیزی براش

    پاسخحذف